maanantai 29. lokakuuta 2018

Espanjalainen liikennekulttuuri

Joskus joku jossain kirjoitti, että missään muualla toinen ihminen ei luota toiseen (tuntemattomaan) ihmiseen niin paljon kuin liikenteessä. Se on varmasti harvinaisen totta.

Nopeasti ajateltuna autot ja liikenne yleensäkin on aika samanlaista etenkin Euroopan sisällä - autot ja tiet näyttävät aika samanlaisilta. Tarkemmin ajateltuna liikennekulttuuri kuitenkin vaihtelee jonkin verran maittain. Parhaiten sen huomaa silloin, kun on aika"noviisina" vieraan maan liikenteessä mukana. Kotimaassa on jo tottunut siihen, mikä on ns. normaalia oli se sitten hyvää tai huonoa käytöstä kanssa-autoilijoita tai muita tiellä liikkujia kohtaan.

Kun aloin ajamaan autoa täällä, niin ensimmäisiä ajatuksia oli, että tämähän on "ihan päätöntä menoa". Kanssa-autoilijat toimivat tavoilla, joita ei lainkaan osannut odottaa. Kyse on tietysti aika pienistä asioista, mutta kun pieniä muuttujia on paljon, ennakoitavuus vähenee huomattavasti ja tulee tunne, ettei lainkaan pysy mukana siitä, mitä ympärillä tapahtuu.

Liikennekäyttäytyminen poikkeaa täällä Suomessa totuttuun esim. seuraavissa seikoissa: liikennetiheys, "kehätielle" liittyminen, pysäköinti, hätävilkkujen käyttö, liikenneympyröissä ajaminen. Lainsäädännössä on myös ainakin muutamia poikkeamia.

Aurinkorannikkon suuntaisesti menee rannan läheisyydessä A7-tie, joka vastaa Pääkaupunkiseudun kehäteitä. Kun A7-tielle ajaa, niin rampin alapäässä on hyvin usein liikenneympyrä ja suojatie. Näin ollen samaan aikaan pitää seurata toisia autoja sekä jalankulkijoita. Usein molempia (autoja ja ihmisiä) vilisee koko ajan suuntaan jos toiseen). Siinä on tarkkaivaisuus koetuksella.

Liikenneympyröissä on kahdesta kolmeen kaistaa rinnakkain. Hyvin tavanomaista on, että sisäkaistalta ajetaan ympyrästä ulos ulkokaistaa jatkavan autoilijan eteen. Itse yritän välttää sitä tekemästä, koska omat riskinsähän siinä tietysti on.

Kerran kuorma-auto ajoi ympyrään suoraan eteeni. Hän oikeutti teon sillä, että otti tiukan katseen silmiini samalla, kun työnsi kätensä avoinaisesta ikkunasta ulos ja näytti poliisin tavoin kämmenellä "seis-merkkiä". Se oli jo lähes huvittavaa.

Nyt olen jo oppinut siihen, että liikenneympyrässä voi kuka tahansa tehdä "mitä tahansa". Sillä ajatuksella ei ylläty mistään ja on koko ajan valmiina reagoimaan "yllättäviin vetoihin".


Paikallisen "kehätien" liittymässä on monesti suojatie. Vastaavaa ei Suomessa näy.

Meillä Suomessa käytetään ramppia kiihdytyskaistana, jotta liikenteeseen liittyminen olisi sujuvaa. Täällä on rampin yläpäähän juuri ennen A7-tielle liittymistä lykäisty stop-merkki.  Yleensä kiihdytyskaistaa ei stop-merkin jälkeen ole lainkaan, vaan liittyvän autoilijan täytyy kiihdyttää paikaltaan eli nollasta joko kahdeksaankymppiin tai sataan päästäkseen muun liikenteen mukaan.

Joskus harvoin, kun liitymäkaistaa on, niin paikallinen ei sitä osaa käyttää. Alla olevassa kuvassa on kaista edessä on ihan tyhjä, mutta silti "nökötimme" paikoillamme useamman minuutin. Sitä on vaikea ymmärtää, koska olisihan liikenteen mukaan pääsy paljon helpompaa, jos olisi vähän vauhtia...


Rampin yläpäässä on stop-merkki.

Pysäköinti on täällä ihan oma taiteenlajinsa. Espanjalaisten mielestä on ihan ok pysähtyä ja pysäköidä esim. liikenneympyrään, koska siinähän on hyvin tilaa. Monessa muussa paikassa tilaa ei ole, joten "hätä ei lue lakia". Yleensä autoilijat jättävät tällöin hätävilkut päälle. Se ikään kuin oikeuttaa asiattoman pysäköinnin. 


Pysäköinti liikenneympyrään
Hätävilkkuja käytetään kyllä ihan fiksustikin eli esim. silloin, kun liikenne yllättäen pysähtyy ja takaa tulee autoja. Tämä on perässätulijoille ihan hyvä varoitustapa siitä, että vauhtia on pudotettava ja nopeasti. Tämä on tarpeen, kun turvavälit ovat liikennetiheydestä johtuen usein paljon pienemmät kuin Suomessa.

Täällä auton voi myös pysäköidä suojatielle - ilmeisesti mistään viiden metrin säännöstä ei ole täällä kuultukaan. Samaten täällä voi pysäköidä ns. väärälle puolelle tietä. Minäkin säikähdin kerran ajavani yksisuuntaista väärään suuntaan, kun kaikki tien viereen pysäköidyt autot olivat nokka minuun päin. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä, vaan he nyt olivat sattuneet pysäköimään nokka tulosuuntaan päin. Mitenköhän muuten se voi tapahtua kuin ajamalla yksisuuntaista väärään suuntaan??


Ilmeisesti täällä ei ole viiden metrin sääntöä??

Täällä rannasta vähän ylempänä, hyvän matkaa kehätien ulkopuolella, voi myös törmätä siihen, että hevonen on pysäköity liikenneympyrään. Onneksi tuohon kaupan eteen on hyvä näkyvyys:).




Vielä himpun ylempänä on ihan tavanomaista, että autotiellä kulkee vuohilauma:).


Hmm olikos tämä autotie vai eksyinkö minä auton kanssa ihan väärään paikkaan?

Espanjaan matkaajille tiedoksi, että Espanjassa sakon uhalla kuski ei saa juoda ajaessa vettä, vaikka olisi pyörtymäisillään kuumuuteen. Autoa ei myöskään saa ajaa ilman paitaa, eikä "luuta" saa pitää ulkona. Sakot voi napsahtaa myös varvassandaaleilla ajelusta.

Hyvänä uutisena se, että jalankulkijoita kunnioitetaan keskimäärin täällä hyvin - paremmin kuin Suomessa. Tämä taas johtaa siihen, että jalankulkijat kääntyvät jalkakäytävältä monesti täysin yllättäen suojatielle ja jatkavat matkaansa kuin eivät ajotiellä olisikaan. Tämä käyttäytymismalli lisää autoilijoiden tarvetta nopeaan reagointiin. Suomessa on jo tottunut siihen, että jalankulkijat pysähtyvät ennen suojatietä, mutta täällä jalankulkija on (pian hengetön) kuningas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti